Trustpilot
Google reviews
Åbningstider
Man - tors: 8:00 - 16.00
Fredag: 8:00 - 15.30

Oliekølere


Emmegi Heat Exchangers 

 Air-Oil Heat Exchanger Series MG AIR

 Air-Oil Heat Exchanger Series 2000KBV 

 Air-Oil Heat Exchanger Series DRAIN 2000K

 Air-Oil Heat Exchanger Series HPA

 Air-Oil Heat Exchanger Series HPV

 Air-Oil Heat Exchanger Series HPA Compact

 Air-Oil Heat Exchanger Series HPA LARGER SERIES

 Air-Oil Heat Exchanger Series MOBILE

 Mobil Serien Leaflet

 Water-Oil Heat Exchanger Series MG

 

Oliekølere

Vi har et stort udvalg af luft-/oliekølere, saltvands-/oliekølere, vand-/oliekølere, blæsere, termostater, reservedele og tilbehør som fx monteringsfødder fra den italienske producent Emmegi Heat Exchangers, som er kendt for sin høje kvalitet. Luft/Oliekølerne findes med DC, AC eller hydraulikmotorer til drift af blæsevingen.

Hvad er en luft-/oliekøler?

Køleren består af et aluminiums element hvorpå der er monteres en vinge drevet af en elmotor.

En oliekøler bruges til at afkøle olien i et hydrauliksystem. Det kan være nødvendigt at køle på et hydrauliksystem, hvis der udvikles for meget varme i systemet. Varm olie kan nemlig give problemer, så driften ikke er effektiv nok. Luft-/oliekøleren sørger for at afkøle olien, så den ikke bliver for varm.

Hos JO Hydraulics sælger vi flest luft-/oliekølere bl.a. til hydraulikopbygning på lastbiler, men vi kan naturligvis også hjælpe dig med saltvands- /oliekølere og vand/-oliekølere.

Hvordan fungerer en luft-/oliekøler?

Luft-/oliekølerens funktion er at køle så hydraulikoliens temperatur ikke bliver for varm.
Hydraulikoliens driftstemperatur er normalt 40-55°C. Det er mest optimalt at holde sig inden for disse temperaturer for at undgå driftsproblemer, ringere smøreegenskaber og eventuel kavitation.

Hvis olien er for varm, kan den skade pakninger, pakdåser og O-ringe i dit system. Samtidig er der risiko for, at olien udvikler vanish, fordi den udsættes for destruktiv stress.

Sådan opdager du vanish

Hvis uheldet er ude, og olien blevet for varm, ses en gul belægning på alle komponenter i systemet. Det kaldes vanish. Lakken bliver som en slags lim, hvilket kan medføre, at ventilerne i dit system hænger ved opstart.

Passerer man laktemperaturpunktet, vil der, i stedet for den gule belægning, opstå en sort belægning på komponenterne. Resultatet er lige så negativt: Jo højere temperatur (over 55°C), desto hurtigere destruerer du din hydraulikolie.

Brug termostat eller smartdrive sammen med din luft-/oliekøler

Luft-/oliekøleren kan monteres med en termostat eller et smartdrive, der stopper og starter blæseren, når det er nødvendigt. Fx starter motoren ved en olietemperatur på 50°C og stopper igen ved 38°C. Termostaterne kan fås med forskellige faste eller justerbare indstillinger.

 

Luft-/oliekøleren monteres typisk på returstrengen til olietanken. Returstrengen fra køleren skal dimensioneres, så der opnås mindst muligt tryk.

Hvordan vedligeholdes en luft-/oliekøler?

Da kølingen er baseret på luftgennemstrømning, er det vigtigt, at der ikke sidder snavs i køleelementet.

Luft-/oliekøleren skal være så ren som muligt, så den nødvendige luftmængde nemt kan passere igennem.

Hvilken oliekøler skal jeg vælge?

Tjek vores beregner på www.johydraulics.dk

Mobilapplikation

Olie/luftkølere til mobile enheder leveres med indbygget by pass ventil – således at olien føres uden om køle elementet hvis trykket bliver for højt. Denne ventil sikrer at køleren ikke eksploderer ved uhensigtsmæssig trykstigning. Hvis oliekøleren er monteret på eksempelvis en aftagelig kran med lynkoblinger er det vigtigt at sikre sig at indespærret olie kan bevæge sig op i eksempelvis en akkumulator. Dette er vigtigt da indespærret olie – med afmonterede lynkoblinger – vil udvide sig og ødelægge kølerelementet – hvis den ikke kan aflastes til akkumulatoren.

Industrielle applikationer

Der kan anvendes en vand/oliekøler hvis det skønnes bedst.

Det er muligt at bruge en oliekøler med blæser (luft-/oliekøler) som i mobilesystemer. Her blæses varmen ud i omgivelsesluften. Det kan dog være en udfordring, hvis omgivelsestemperaturen er for høj.

Maritime applikationer

Her bruges der især saltvandskølere med rørvarmeveksler eller pladevarmeveksler. En luft-/oliekøler er også en mulighed, hvis omgivelsestemperaturen tillader det.

Spørgsmål? Så kontakt os endelig

Hos JO Hydraulics har vi stor erfaring i at give gode råd om oliekølere. Derfor er du meget velkommen til at kontakte os med spørgsmål eller bede om teknisk support.

 

Ring på tlf. 75 14 15 00 eller send en e-mail til info@johydraulics.dk